• garnalen.jpg
  • vlees.jpg
  • park.jpg

PAK's kankerverwekkend?

Wat zijn PAK's
PAK's zijn Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen. Tijdens het roosteren van vlees of vis smelten de vetten die hierin aanwezig zijn. Als deze vetten door het rooster in de houtskool druipen, komen door de grote hitte de PAK's vrij. Door het opstijgen van de rook komen deze PAK's vervolgens op het vlees of de vis terecht. PAK's zijn schadelijk voor onze gezondheid en kunnen leiden tot kanker.

Wat te doen om PAK's te beperken
  • Begin pas met barbecueën als alle vlammen zijn verdwenen en er een grijze aslaag rond de kolen verschijnt.
  • Zorg voor voldoende afstand (zeker 10 cm) tussen de kolen en het vlees. Hoe groter de afstand, hoe minder PAK's op het vlees komen.
  • Gebruik aluminium schaaltjes om het smeltende vet op te vangen. Zo voorkom je dat het in contact komt met de kolen.
  • Dep gemarineerd vlees droog.
  • Snij zoveel mogelijk 'zichtbaar' vet voor het barbecueën van het vlees.
  • Gebruik geen gerookte vlees- of vissoorten. Deze bevatten al PAK's.
  • Eet nooit verbrand vlees. In de zwarte randen zitten de meeste PAK's.
  • Gebruik alleen gezuiverde of 'geagglomereerde' houtskool. Dit staat op de verpakking.
  • Gebruik zo min mogelijk vette vlees-/vissoorten.
  • Prik niet boven de kolen in worstjes om het vet te verwijderen.
  • Maak bij grote stukken vlees gebruik van de 'indirecte grillmethode'.
  • Keer vlees, vis en groente regelmatig.
  • Een elektrische barbecue geeft minder PAK's.

Indirecte grillmethode
Bij de 'indirecte grillmethode' wordt de houtskool aan de zijkanten van de barbecue gelegd. In het midden (onder het vlees) plaatst men een druipbakje (eventueel gevuld met wat water) om het vet op te vangen. Op deze manier kun je grotere stukken vlees door en door garen zonder de buitenkant te verbranden.

Barbecue en afvallen

Barbecueën klinkt slank. Maar bijna iedereen die van de barbecue eet wordt verleid tot het eten van meer vlees en vis dan normaal. Dit kan best een keertje.
Wat kun je doen om de schade beperkt te houden?


  • Vergeet de sausjes en het brood. Hier eet je gemakkelijk van door.
  • Maak satéstokjes met om en om vlees en groente. Dan kun je meer stokjes pakken met dezelfde hoeveelheid vlees.
  • Ook stokjes met alleen maar groente zijn heerlijk.
  • Neem geen vet vlees. Al lijkt er veel vet uit te druipen: eens een speklap altijd een speklap!
  • Maak een paar lekkere salades voor bij een stokje vlees.
  • Groente kan ook goed in stukken op de barbecue. Denk aan repen courgette, stukken paprika, portebello's (reuzenchampignons), ui, pompoen, maïskolf etc. Heerlijk met peper en zout en wat balsamicoazijn.
  • Ook pakketjes van zilverfolie zijn een idee. Niet alleen om aardappel of bietjes in te poffen maar wat denk je van een pakketje witvis met wat vissaus, bosuitje, theelepel gehakte verse gember, paar ringetjes citroengras, knoflook en een beetje rode peper?
  • Vind je vlees zonder sausjes saai? Marineer het vlees van tevoren in een lekkere marinade. Leg bijvoorbeeld een half uur voordat het vlees op het rooster gaat reepjes kipfilet in een marinade van 2 eetlepels olie, 3 eetlepels citroensap, rasp van 1 citroen en twee gehakte tenen knoflook. Simpelweg het vlees insmeren met wat ketjap is ook een idee. Maar dep het vlees wel droog voordat het op de barbecue gaat.
  • Gemarineerde tofublokjes (eventueel kant-en-klare blokjes) op een stokje of vegetarische gehaktballetjes zijn ook perfect voor op de barbecue. Niet alleen vegetarisch maar ook superslank!
  • Maak een groene salade nog groener met kort gekookte sperziebonen, blokjes groene paprika, tuinboontjes, komkommer met schil en een paar bosuitjes. Heerlijk met een magere dressing van citroensap, yoghurt, peper en zout.
  • Een salade van ijsbergsla, rode paprikablokjes, wat ui en een blikje maïs blijft favoriet en heeft als voordeel dat het lang knapperig blijft. Helemaal top met een dressing van magere slasaus gemengd met wat yoghurt en een lik mosterd.
  • Wanneer je toch graag een sausje wilt? Pak een beetje rode saus! Die bevat meestal geen vet en daardoor veel minder calorieën. Denk aan barbecuesaus, knoflookchilisaus of een lekkere scheut tomatenketchup.
  • Een koud biertje of een glas koele rosé gaat natuurlijk goed samen met de geroosterde etenswaar. Maar wanneer je van jezelf weet dat je wat te 'makkelijk' wordt na een glaasje, dan is het beter pas met alcohol te beginnen als je voor jezelf hebt bepaald dat je genoeg hebt gegeten.
  • Bedenk van tevoren wat je wel en wat je niet gaat eten. Zo houd je gemakkelijker de controle en word je minder snel verleid.
  • Eet beheerst maar geniet nooit met mate!

bron: www.fitclub.nl

Tips & Trics voor een slanke barbecue

  • Probeer niet te veel brood te eten, als je zit te wachten op het vlees eet je makkelijk heel wat stokbroodjes met kruidenboter weg. Je zit dan, zonder dat je het door hebt, aardig wat kcal naar binnen te werken.
  • Maak een paar lekkere salades voor bij het vlees, wees hierbij zuinig met de dressing en probeer deze salades te eten in plaats van brood als het vlees nog even op de barbecue ligt.
  • Maak satéstokjes met om en om vlees en groente, dan kun je meer stokjes maken met dezelfde hoeveelheid vlees. Maak ook wat groentespiesen, niet op elke spies hoeft vlees te zitten om een lekker stokje te krijgen.
  • Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van mager vlees als kipsaté, biefstuk of fricandeaulapjes.
  • Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van sausjes bij het vlees. Beter is het vlees van tevoren te marineren in een lekkere marinade. Simpelweg het vlees insmeren met wat ketjap is ook een idee.
  • Als je toch graag gebruik wilt maken van een sausje, kies dan voor de rode sauzen. Deze bevatten meestal weinig vet en daardoor veel minder kcal. Denk aan barbecuesaus, knoflookchilisaus of gewoon lekker wat tomatenketchup. Maar let op, rode sauzen bevatten over het algemeen wel meer suiker!

© 2016 Barbecuewijzer  |  Disclaimer